Aantekening 2019-11-06 224939.png

Etiquette en Veiligheid

In golf heb je regels en etiquettes.

De regels zijn om het spel eerlijk te laten verlopen en de etiquettes zorgen dat het spel snel en verzorgd gespeeld wordt. Een overzicht van de regels vind je in het regelboekje van de golffederatie en over de etiquettes onderstaand wat meer. Belangrijk is het om snelheid in de baan te houden. Let dus op bij elke hole waar u uw trolly wegzet. Altijd in de richting van de volgende hole en nooit zo dat u weer een stuk terug moet lopen. Dit kost tijd en is hinderlijk voor de flight achter u. De persoon die het dichtst bij de hole ligt bewaakt de pin en hij of zij die het eerst klaar is met putten neemt de pin weer in de hand om na de laatste put deze weer in de hole te zetten.

Oh Ja en als u toch even moet wachten op de green haal dan ook even een extra pitchmark weg. Allemaal mopperen we weer als we in de bunker terecht komen in een voetstap die niet is aangeharkt. Laten wij vooral zorgen dat de spelers achter ons hier in ieder geval geen last van hebben. Even aanharken dus. Ook bij het noteren van de score is het de bedoeling dat u dit doet op de volgende tee. Daar hebt u tijd genoeg en de groep achter u hoeft hier niet op te wachten. Ook als u klaar bent (na 9 of 18 holes) bedankt dan uw marker en medespelers achter of naast de green.

Mocht u een bal de verkeerde richting in slaan roep dan altijd FORE om andere spelers te waarschuwen dat zij een bal kunnen verwachten. Roep desnoods ook als u niet zeker weet waar uw bal naar toe is gegaan. Voorkomen is beter dan genezen.

Loop nooit met uw trolly tussen de bunker en de green door. En ik hoef u al helemaal niet te vertellen dat u nooit met uw trolly over de tee mag lopen want dat wist u natuurlijk al.

Als u in de baan een plag uit de grond slaat en deze ligt twee meter verder dan behoort u deze op te pakken en terug te leggen. Zelf moppert u ook als u in een uitgeslagen divid ligt. Zo veel moeite is het toch niet en o ja het is niet verboden dit ook te doen als de plag niet van u is.

Als iemand op de tee staat om af te slaan is het een kwestie van fatsoen om even stil te zijn. Geklets heeft echt wel invloed op uw spel. Bij de grote toernooien houdt men niet voor niets het bordje stilte omhoog. Zorg dat u altijd minimaal 10 minuten van tevoren op de eerste tee bent. U kunt zich dan in alle rust voorbereiden en de kaarten uitwisselen. Ook is het best mogelijk dat er een partij uit is gevallen en u iets eerder kunt vertrekken. Een van de grootste ergernissen in de baan is het geluid van een telefoon. Zet hem onder het spelen altijd uit en als het eens niet kan dan in ieder geval de ringtoon. Kijk eventueel een keer extra of er een bericht is binnen gekomen. Als er zich een situatie voordoet waarbij een discussie is over de regels maak hier geen drama van en vraag het aan de wedstrijdcommissie.

Speel desnoods twee ballen en vraag later welke goed was. Graag voegen we nog wat tips toe die van pas kunnen komen in de baan. We zullen het niet elke week meemaken maar wat doen we als we een club gebroken hebben. Mogen we hier dan nog verder mee spelen?  Het verschil zit hem in de manier waarop hij kapot is gegaan. Als een club na abnormaal gebruik kapot is mag hij niet meer vervangen worden. Abnormaal is bijvoorbeeld een harde klap op de grond slaan of tegen een tas. Anders is het als je hem beschadigd bij normaal gebruik, je mag hem dan de rest van je rondje normaal gebruiken of vervangen. Het vervangen mag echter niet leiden tot tijdverlies. Ook het lenen van een andere speler is verboden. Wel mag je dus iemand naar het clubhuis sturen en een andere stok laten halen.  Hoe gaat dan een stok kapot bij normaal gebruik?  Wel dat kan op de volgende manieren gebeuren.  Met het maken van een oefen swing of terugzetten in je tas. Met het zoeken naar een bal of leunen op een stok. Het is wel toegestaan overal in de baan met al je stokken te spelen. Indien je putter dus gebroken is mag je met een ijzeren zeven putten. De baancommissaris zal hier niet blij mee zijn maar het mag wel.